torsdag 16 december 2010

Höll på att bli lurad...

Jag blev precis uppringd av ett företag som kom med ett förslag till mig. Det var en tjej som sa att hon ringde från ett företag som gjorde hemsidor åt andra företag, och sa att de kunde göra en proffsig hemsida åt mig, och se till att jag kom på första sidan när man googlade t.ex "fotograf göteborg". De här skulle de göra gratis i utbyte mot att de fick använda min hemsida i deras portfolio och visa upp för andra blivande kunder. Jag skulle också bli marknadsförd på något sätt eftersom de hade kontakt med andra företag som behövde fotograf osv. Det lät väldigt lovande och proffsigt och så.

Det enda jag skulle betala för var ett företagsabonemang istället för det webbhotell som jag har till hemsidan nu, för att jag skulle kunna komma på första sidan när man googlade. Det här skulle kosta 499 kr i månaden, men hon sa att det skulle jag ju lätt tjäna in eftersom de skulle ju helt klart se till att jag fick t.ex. flera bröllopsfotograferingar tack vare detta.

Jag tyckte det här lät ganska bra fram tills att hon sa 499 kr / månaden. Då blev jag lite mer fundersam och ville tänka lite innan jag tog ett beslut. Sen helt plötsligt bröts samtalet, och jag försökte ringa upp igen men det gick inte. Jag kom inte ihåg vad hon sa att företaget hette, men jag kollade upp telefonnumret och det visade sig tillhöra ett företag som hette Ace online.

Så jag googlade det och det visar sig vara ett blufföretag! Folk får betala pengar för något som inte går att avsluta, och så får de bara dåligt gjorde hemsidor tillbaka, om de ens får något alls. De har till och med varit med på Insider på trean för att de lurar folk. Här är det avsnittet. (Avsnittet handlar om något annat också, men det handlar om detta i första halvan av avsnittet)

Så jag skriver det här för jag känner ju några stycken som också ska eller har startat företag. LITA INTE PÅ SÅNT HÄR! Jag varnar er. Dom vill tydligen att man ska säga ja direkt i telefon, så det var ju bara tur att samtalet bröts för mig.

Jag känner mig lite korkad nu som nästan gick på det.. men men.

Det blev ett långt inlägg men jag tyckte det var ganska viktigt. ^^

3 kommentarer:

Emelie sa...

Fy för att råka ut för sånt alltså! Elin Ivemo skrev häromdan precis om detta och såg att hon också hade blivit kontaktad av Ace/Nordic Ace. http://elinivemo.com/blog/2010/12/12/lucka-12-varning-for-bluffare/

Anna Wikström sa...

Igår ringde en person från något företag om hemsidor. Han kom inte med några sådana "underbara" erbjudanden, men han erbjöd att dem kunde flytta min hemsidedomän till deras och göra en hemsida. Men eftersom jag redan har en som funkar så sa jag nej.
Han lät så otrevlig och snofsig oxå >.<
Jag blir alltid skeptisk när något företag ringer och erbjuder saker, säger alltid nej.

kiki sa...

hörde om det här när jag gjorde min praktik. har dom nåt kontor i götet där dom lägger allt sitt krut eller? inte ok iaf! varför ska man jämt lura folk?
/kiki