torsdag 21 oktober 2010

Camera obscura

Jag såg den här filmen och blev väldigt fascinerad (jag har sett den förut men det är ju lika häftigt varje gång).



Så jag bestämde mig för att göra en egen camera obscura. Det är inte så svårt egentligen, man behöver bara några svarta sopsäckar, en sax och massa tejp. Sen täcker täcker man för sitt fönster så att inget ljus kan komma in i rummet, klipper ett litet hål så att ljuset kan komma in just där, stänger dörren och släcker lampan.

Såhär såg mitt fönster ut (jag fick ta flera lager sopsäck för att det skulle bli helt tätt):


Såhär såg det ut utanför mitt fönster:


Och såhär såg det ut inuti mitt rum!:


Vända bilden uppochner så att den blir rätt, och går att jämföra bättre:


En liten gif också. yesyes.


Jag vet inte om det bara är fotonördar som jag, men jag tycker i alla fall det här är jättehäftigt! Det är så en kamera är byggd! Så enkelt liksom. (Inte för att jag fattar varför det blir så men ändå.)

6 kommentarer:

Ricketick sa...

Ooh vad coolt!

Elin Wittzell sa...

Jag blev också sugen på att göra en sån, ska göra någon gång :)
hur har du gjort den nedersta bilden där det rör sig?

Johannas blogg sa...

Gör det! det var kul :) den nedersta bilden är en gif som jag har gjort i adobe fireworks.

Lou sa...

Fan vad coooooooolt!!! Impad (:

Anna Wikström sa...

ohhhhhh va fint!
jag vill oxå bygga en nu!

Johannas blogg sa...

Gör det! Ett tips är att göra det när det är sol tror jag :)